Blogger templates


Islam Oh Islam Renungkanlah


SALAM.

Setelah sekian lama hamba x menulis entry. mungkin kerna hamba terlalu sibuk dan kepenatan. sehingga page sendiri terabai.

Entry kali nie hamba nak berkongsi pendapat sesama umat. melihat fenomena sekarang ramai yang bangkit menceritakan pemakanan halal dll barangan halal. tanggungjawab kita untuk mencari yang halal. tapi apa bila kita memulakan perniagaan biarla kita bertindak bijak mempromosikan barangan kita.

contoh melihat bangsa lain, kenapa mereka maju? mereka berniaga x terang terang mencalit apa agama mereka pada barang yang mereka jualkan.

contoh fenomena barangan islam... diletakkan logo PRODUK MUSLIM. boleh kah kita maju dan mara ke puncak kejayaan dalam perniagaan? fikirkan. kita berniaga untuk maju. target kita bukan org islam saja. andai dapat menawan bangsa lain membelinya barangan kita, itu satu kejayaan. kerna lebih ramai yg membeli lebih lumayan yang kita dapat.



di sini hamba nak tekankan. kepada syarikat syarikat yang mengeluarkan produk halal. tolonglah............ cukup hanya dengan meletak logo halal. x perlu sampai nak meletakkan produk muslim. ini akan menakutkan bangsa lain untuk membelinya. dan ini di anggap terlalu keagamaan. mengapa perlu begitu.

sedangkan nabi muhammad juga berniaga. x pula nabi menjaja INI PRODUK MUSLIM. cukup barangan kita bersimbolkan halal. tak perlu fenatik menceritakan itu produk muslim.... adakah dengan kita meletakkan produk muslim <<< ini permulaan untuk kita bergaduh dengan agama yang lain? FIKIRKAN. apabila kita melakukan sebegini. jelas menampakkan kelemahan umat islam itu sendiri. sedangkan produk mereka, mereka tidak meletakkan simbol (Produk keluaran hindu) <<< contoh hamba katakan

Islam terlalu indah bila dihayati. tetapi islam terlalu marah bila tercetusnya pergaduhan.
ini bukan cara kita untuk berdakwah. malah fenomena ini membuatkan bangsa lain mentertawakan kita.
FIKIRKAN. bila nak bertindak tu biar lah bertindak cara  profesional bukan dengan cara emosional.

dengan entry hamba ini sudah cukup untuk semua saudara sesama islam kita berfikir balik apa yang patut kita lakukan untuk berjaya. kerna hamba cakap panjang pun x guna kalau masih ada segelintir yang terlalu fenatik. islam bukan agama untuk mencari kelemahan.

kita penat memboikot barangan mereka. tapi apabila kita pula mengeluarkan produk kita dengan bersimbolkan (Produk keluaran Muslim) tak perlu mereka berpenat lelah memboikot. automatik x di belinya....FIKIRKANLAH

cukup dengan meletakkan simbol halal. itu sudah cukup untuk semua memahami.

Jadi sampai bila kita hendak maju dengan keluaran barangan halal?

bak kata pepatah nabil (LU PIKIAQ LA SENDIRI)

ASSALAMUALAIKUM




ENTRY TULIN,





 مايوري

4 ¢σммєηтѕ ρєη¢σηтєηg:

  1. KuBi said...:

    wow wow wow!! entry yg bagus ni!!! teruskan usaha anda!!

  1. Pre Eminent said...:

    waaa... dasat laa raje rimbe :) betul2.. sokong ngan entry nie yay...

  1. KuBi said...:

    tahniah blog anda tersenarai kat sini http://genggomo.blogspot.com/

Post a Comment

Envoys from the Palace Mayori.
Thank you for your comment .....
back again to read the court messengers.

signature
مايوري ⌠ª⌡ª♂Rimba™